Julkorv

Okej, nu är det så att min släkt är en av få som har den gamla traditionen kvar att göra egen julkorv. Jag kan därför förstå om folk tycker det är lite äckligt med att gojsa med händer i mycket köttfärs och ta i korvfjälster, som består av grisktarmar, så därför ber jag er att kanske inte läsa detta inlägget då, eller titta på bilderna.
  Hur som träffades min, min morbrors och min mosters familj igår hemma hos mormor och morfar som vi alltid brukar göra. Alla små nöjer sig med att blanda och gojsa i färsen, sen bara tröttnar de så då blir det inte riktigt lika trångt och jobbigt. Vi kan välja mellan några uppgifter, typ lassa färs, mata ner den, hålla i korven, knyta ändarna och lägga i påsar. Sen finns de också de som langar godis åt de som är äckliga om händerna, alltså åt typ alla som är med i processen.
  Eftersom jag var med och hjälpte till gav jag min kamera till min bror i hopp om att få foton. Oj vad jag fick foton, synd bara att de var på typ huvulösa personer, skor och skafferier...dessutom måste något kladd ha hamnat på linsen för i princip alla foton var supersuddiga i mitten av bilden. Ni får ursäkta och stå ut med det helt enkelt.
  Efteråt spelar alla barn pingis eller tv-spel, men vi äldre är mer sofistikerade nu och ingår i fikapratet. Det är också trevligt. Hade vi försökt oss på pingis eller tv-spel också hade det nog inte funkat, barn är otåliga. Jag vet. Men vi trivdes bra med att prata om synfel och svininfluensa också.
  Bilder:


Syskon och kusiner som kladdar.



Morbror Fredrik fick använda sin snickararm till at krossa peppar. Det gjorde han bra.



Ja, han skulle tvungetta en bild på mig..



Kusin Tim, som var bakfull, aj aj aj.



Suddig ja, men ungefär så där kan det se ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0